woensdag 9 juni 2010

T-day! Toekomst voor ons digitaal geheugen (2)


Al met al hebben we er twee jaar aan gewerkt, dus 9-6-2010 zal bij mij minder de boeken in gaan als de dag van de (zoveelste) verkiezingen, maar meer als de dag waarop we het boekje
Toekomst voor ons digitaal geheugen (2): strategische agenda voor duurzame toegankelijkheid mochten aanbieden aan OCW. En aan velen onder jullie, uiteraard, maar dat gaat veelal per post of in persoon tijdens een van de evenementen de komende tijd. Wie de gedrukte versie misloopt de komende tijd, netwerkt niet genoeg ;-), maar mag mij altijd nog een mailtje sturen. Of het met de digitale versie doen, natuurlijk.

Is het een mooi boekje geworden, qua tekst en qua beeld? Ik heb er met veel plezier aan gewerkt, dus ik hoop van wel, maar ik laat het definitieve oordeel graag aan jullie.

Geeft het boekje antwoord op alle vragen? Dat nu weer niet. Er zit geen kant-en-klare infrastructuur in voor duurzame toegankelijkheid. Maar er zitten wel veel aanzetten in en in elk geval een proces waarbij niemand meer in z'n eentje van alles gaat proberen te realiseren, maar de gezamenlijkheid als norm wordt neergezet.

Waarom het Toekomst (2) heet? Omdat het onderliggende rapport, de analyse, die alleen online is gepubliceerd, eigenlijk het eerste deel was van een tweeluik en daarom nu is herdoopt in Toekomst (1). Deel 2 bevat de strategische vertaling en maakt het geheel af.

Lezen, zou ik zeggen. En om antwoord te geven op een vraag die Hans Jansen (KB) stelt op blz. 35: ja, ik denk dat de termijn van vijf jaar waarover de NCDD het steeds heeft, vandaag is ingegaan. Werk aan de winkel.


Foto: Aanbieden bij OCW, vlnr Bas Savenije, Hans Jansen (KB), Jacqueline Slats (Nationaal Archief), Louise Perbal en Babs van den Bergh (OCW-OWB). Ondergetekende zoals gebruikelijk achter de camera.

Geen opmerkingen: