donderdag 23 september 2010

iPRES2010(5): samenwerken

DSC_0453 Vanochtend kwam ik bij het ontbijt (Donau-muziek, op het buffet zowel champagne als Sachertorte) een Britse collega tegen (Neil Grindley van JISC, de Engelse SURF). Ik vroeg hoe het met hem ging. Nou, het gaat nog net, zei hij. En zo voelen we ons allemaal een beetje. De iPRES zelf duurt maar 2,5 dagen, maar daar zit een netwerkprogramma bij (2 formele recepties, 1 informele wine-tasting), er gaat een dag met tutorials aan vooraf, en omdat iedereen dan ‘toch’ bij elkaar is, organiseert Janenalleman na de iPRES de nodige workshops en werkgroepbijeenkomsten … waaronder, mea culpa, ook ik ;-). ‘Greater than the sums of our parts’ heette de workshop die de vier bestaande DSC_0454 nationale coalities NCDD, DPC (UK), nestor (Du) en NDIIPP (VS) hadden bedacht toen we vorig jaar tijdens de iPRES in San Francisco voor de eerste keer samen om de tafel zaten. Blijkbaar een thema dat aansloeg, want de workshop was volgeboekt en ik verdenk zelfs enkele zwartrijders. Het werd een prima bijeenkomst, al zeg ik het zelf. De coalities stelden zich voor (NCDD, andere presentaties volgen op de website van nestor, en lieten zien dat ze toch allemaal een beetje anders in elkaar zitten, hoewel ze hetzelfde doel nastreven. Ook was er gelegenheid voor andere organisaties om zich te presenteren: de Open Planets Foundation, de Digitale DSC_0482Bibliotheek van Finland, het Zweedse expert centrum digitale duurzaamheid, Presto-Prime, de Canadezen, DANS (‘gedreven door data’ én ‘gedreven door samenwerking’ zo meldde Henk Harmsen enthousiast (foto links)), en ook de Italianen bij monde van Maurizio Lunghi (foto boven, voorgrond rechts), die nog helemaal niets nationaals hebben.
Daarna kwam de discussie. Bram van der Werf, de onlangs benoemde Directeur van de Open Planets Foundation (foto rechtsonder), gooide meteen de knuppel in het internationale hoenderhok: de Nationale Bibliotheek van Australië heeft aangekondigd eind dit jaar te stoppen met Padi, het kennisnetwerk dat vele duurzaamheidsprofessionals de afgelopen jaren heeft gediend met discussies en informatie. ‘Doodzonde’, om Padi te stoppen, vond iedereen, maar de Australiërs geven aan dat ze de benodigde formatie niet meer kunnen ophoesten. Ze moeten te veel werk zelf doen en kunnen te weinig rekenen op anderen. Dat is een bekend probleem, ook binnen de NCDD. Iedereen wil kennis hebben en vele collega’s willen het ook graag delen, maar ja, we hebben zoveel andere dingen te doen … en dan schiet bijvoorbeeld het op peil houden van websites er snel bij in.DSC_0459
Maar Nu (was een veel gehoorde frase tijdens deze iPRES), hebben we de Open Planets Foundation! Een structurele organisatie die open en internationaal is, DE ideale organisatie om alles op te pakken wat anderen laten liggen -----
Nou nee, zegt Bram vd Werf bedachtzaam (foto rechts), en terecht. De OPF is opgericht om de tools die door Planets zijn ontwikkeld te onderhouden, zodat ze niet in het niets verdwijnen, zodat de producten van Planets doorontwikkeld en onderhouden worden. De OPF wil een open organisatie zijn die ook andere tools ‘adopteert’ die kansrijk zijn. Maar de OPF is geen afvalbak voor projecten die anderen niet meer kunnen voortzetten.
DSC_0522Wie gaat het dan verzorgen, iets als Padi, een belangrijk internationaal knooppunt van kennis, zodat we niet links en rechts hetzelfde wiel moeten uitvinden? Van het  panel van vier coalities (foto links) krabt William Kilbride (DPC) eens achter zijn oor, Natascha Schumann (nestor) luistert, IA zegt dat ze met de Australiërs wil gaan praten, terwijl Martha Anderson (NDIIPP, rechts) als voorzitster het proces bewaakt. Het is duidelijk. We lossen niet alles op in een workshop. Maar dit was een mooi begin, en er is zelfs een vervolg in de maak, volgend jaar, in Tallinn, Estland, van 23-25 mei, een conferentie over afstemming tussen nationale initiatieven.
(Morgen nog een dagje IIPC – m.a.w. webarchivering; de technische sessies heb ik vanmiddag overgeslagen ten faveure van even een frisse neus halen op de Donau. Helaas bleef de boot 2 uur lang hangen in de sluizen in de Donau bij Wenen, waar een defect aan was. Frisse neus werd vooral dieseldampen …

Geen opmerkingen: