dinsdag 21 september 2010

iPRES2010(3): De Nominaties!

DSC_0178 Vandaag is er weer veel gepasseerd op de iPRES, maar het is me niet gelukt om daarvan semi-life te berichten. Te veel informatie die nog geordend moet worden in mijn brein, te veel goede gesprekken, en ten slotte ook vermoeidheid. De dagen zijn lang op zo’n conferentie. Ik beloof jullie, ik ga het allemaal inhalen. Maar nu dus even in het kort:
William Kilbride van de Engelse zusterorganisatie van de NCDD, de Digital Preservation Coalition (DPC) maakte vandaag de shortlist bekend van de nominaties voor de Digital Preservation Award 2010. En daar zitten juweeltjes tussen:
- Memento (briljant project van Herbert v.d. Sompel c.s., zie de e-data & research van deze maand)
- de Plato preservation tool van Planets (zie blog)
- Web Continuity van de UK National Archives
- de Blue Ribbon Task Force on Sustainability (zie blog)
- Preserving Virtual Words van de University of Illinois
Meer info over alle genomineerden in het persbericht van DPC hierboven. De leden van de DPC mogen komende weken stemmen. Jammer dat ik niet mee mag stemmen ...
Tot besluit enkele schamele digitale representaties van een niet te evenaren analoge werkelijkheid uit Wenen: de Prunksaal van de Nationale Bibliotheek waar we zojuist te gast waren voor de conferentiereceptie. Er staan 200.000 boeken in, van tussen 1501 en 1850. En geloof het of niet, die gaan ze de komende jaren allemaal digitaliseren – dat is mooi, maar qua belevenis zullen die het niet halen bij deze adembenemende zaal vol boeken.
DSC_0247
DSC_0263





DSC_0291

Geen opmerkingen: