Diverse sessies besteedden aandacht aan training en opleiding van DD professionals. Nancy McGovern, een van de ontwikkelaars van het befaamde Cornell tutorial sprak, evenals Kevin Ashley van University of London Computer Centre (UK) die dit tutorial naar Engeland bracht in het kader van het DPC opleidingsprogramma. En natuurlijk zijn de gastheren/vrouwen van deze conferentie (North Carolina School of Information and Library Sciences, SILS) zeer actief op dit terrein - de conferentie heeft niet voor niets het woord 'curriculum' in de titel staan (hoewel de onderwerpen van veel breder zijn geworden).
Hans Hofman vertelde over DPE en WePreserve in Europa (zie vorige blog) en de onzekerheden over de continuiteit van het opleidingsprogramma in Europa.
Een aantal thema's uit de presentaties:
- Het vak verandert snel, wat betekent dat professionals continu moeten bijscholen t.a.v. de nieuwste ontwikkelingen en gereedschappen.
- Er zijn veel losse conferenties en workshops, maar (nog) geen structuur die een professional houvast kan bieden ten aanzien van wat hij moet weten.
- Er is veel theorie, maar het is nog moeilijk om genoeg praktijkervaring op te doen en juist die praktijkervaring is zo belangrijk. Magia Krause van de University of Michigan vertelde dat haar eerstejaars stagiaires bij de instellingen waar ze hun praktijkervaring moesten opdoen direct in de rol van expert en consultant werden gedwongen - in het land der blinden ....
- Magia Krause gaf ook aan dat het in pedagogisch opzicht vooral belangrijk is om studenten te leren te denken vanuit het langetermijnperspectief - als dat er eenmaal in zit, komt de rest vanzelf.
- Joy Davidson van het Digital Curation Centre (DCC) uit Engeland vertelde over cursussen die het DCC ontwikkellt om databeheerders en onderzoekers dichter bij elkaar te brengen. De kruisbestuiving tussen beide belanghebbenden werkt goed, zo vertelde ze, maar waar de databeheerders bereid zijn om 4 of 5 dagen aan het onderwerp te besteden, vinden onderzoekers 2 dagen meer dan genoeg. Voor hen is hun onderzoek zelf natuurlijk belangrijker. Als je wetenschappers wilt leren om goed met digitale data om te gaan, dan kun je beter insteken op data management dan op digitale duurzaamheid, want daar is de interesse groter.
Dit alles zette me wel aan het denken over opleidingsmogelijkheden in Nederland. Zijn die er genoeg? Niet alleen de basisopleidingen, maar ook de 'éducation permanente' waar dit vak om vraagt? Halen we genoeg kennis uit het buitenland of zouden we toch meer in Nederland en/of in de Nederlandse taal moeten organiseren, bijvoorbeeld een Nederlandse versie van het Cornell tutorial? Ik kan het (nog) niet hard maken, maar ik vermoed dat hier het nodige werk verzet moet worden voor Nederland. Tijd voor een NCDD werkgroep Training en opleiding?
Foto's: Cal Lee en Helen Tibbo, de motoren achter de conferentie en het opleidingsprogramma van de North Carolina School of Information and Library Science.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten